Majoriti pelajar Malaysia masih bergelut untuk memperoleh kebolehan membaca walaupun pada hakikatnya bahasa Inggeris telah menjadi mata pelajaran yang diperlukan sejak Prasekolah. Kementerian Pendidikan Malaysia telah melancarkan beberapa inisiatif membaca termasuk Program Membaca NILAM.
Guru perlu mencari jalan untuk menjadikan kelas lebih menarik supaya pelajar diberi peluang untuk mempertajam kebolehan mereka dalam membaca bahasa Inggeris. Selain itu, guru juga boleh memilih teknik yang sesuai untuk murid-murid menyokong proses pengajaran-pembelajaran untuk mendapatkan hasil yang lebih baik, manakala media merupakan salah satu komponen dalam pengajaran-pembelajaran yang dapat membantu guru menyampaikan bahan dengan lebih mudah kerana media yang baik membawa impak yang positif dalam proses pembelajaran di dalam kelas.
Pengajaran menggunakan media visual seperti brosur pendidikan bertujuan untuk persekitaran pengajaran-pembelajaran yang ditentukan sebagai pembelajaran khusus tentang simbol lisan dan visual. Ini bermakna pelajar dapat mencatat arahan dan penerangan pengajaran dengan media visual. Oleh itu, pengajaran-pembelajaran haruslah berkesan dan cekap untuk memahami apa yang dijelaskan oleh guru. Namun begitu, guru sering mengabaikan media walaupun mempunyai banyak kelebihan dalam pengajaran proses pembelajaran. Alasannya ialah guru tidak mempunyai masa untuk menyediakan media pengajaran, kesukaran mencari media yang sesuai, kekurangan dana, dan menggunakan media adalah menyusahkan.
Media visual ialah semua jenis medium yang boleh dinikmati oleh deria penglihatan dan pada masa yang sama dapat merangsang pelajar dalam pembelajaran, seperti gambar, lukisan, slaid foto, poster, komik, brosur, risalah, dan risalah (Kelly, 2002). Brosur pendidikan boleh menjadi penyelesaian alternatif untuk membangunkan tabiat membaca. Brosur ialah risalah atau buku kecil yang mengandungi maklumat atau iklan ringkasan atau pengenalan. Risalah ialah sejenis media yang boleh didapati dengan mudah di pasaran, walaupun di pokok di sepanjang jalan, di dinding, dan dalam banyak keadaan, yang biasa digunakan oleh perhubungan awam dan pusat pengiklanan atau promosi.
Terdapat dua jenis brosur berdasarkan fungsinya iaitu brosur bermaklumat dan iklan. Brosur bermaklumat biasanya digunakan untuk memberitahu pelanggan tentang syarikat, produk atau perkhidmatan yang ditawarkan oleh syarikat. Sebaliknya, brosur iklan ialah risalah yang mengiklankan satu atau beberapa produk yang dijual atau perkhidmatan yang disediakan oleh syarikat atau contoh syarikat kepada pengguna.
Berdasarkan penjelasan di atas, penggunaan media terutamanya media visual seperti brosur pendidikan boleh meningkatkan prestasi membaca dalam Program Membaca NILAM.
Mengenai Pengarang:
DR P KANGATHEVI PONNUDORAI
Pensyarah Kanan (Bahasa), Fakulti Pendidikan, Bahasa, Psikologi & Muzik, Universiti SEGi
Dr P Kangathevi mempunyai kerjaya yang luar biasa dalam bidang pendidikan Bahasa Inggeris yang menjangkau tujuh belas tahun yang luar biasa dalam pendidikan tinggi. Perjalanan akademik Dr Kangathevi bermula dengan pemerolehan ijazah Terjemahan & Tafsiran dari Universiti Sains Malaysia pada tahun 2006. Selepas itu, beliau melanjutkan pelajaran dan berjaya memperoleh ijazah sarjana dalam Bahasa Inggeris sebagai Bahasa Kedua dari Universiti Malaya pada tahun 2015. Pada tahun 2023, beliau menamatkan pengajian kedoktorannya dalam Pengajian Bahasa Inggeris Malaysia, memperoleh PhD dalam Pengajian Bahasa Inggeris Antarabangsa Malaysia. Minat penyelidikan beliau merangkumi Penilaian Program Membaca, Membaca Bahasa Inggeris, Pembelajaran Bahasa Berbantukan Komputer, isu berkaitan bahasa dan dasar bahasa Malaysia.