Jadilah sebahagian daripada Kelab Teknologi Hijau & Lestari SEGi (GSTC) – tempat pemimpin pelajar memanfaatkan kuasa teknologi untuk menangani cabaran global dan memacu kemajuan ke arah Matlamat Pembangunan Lestari (SDG) Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.
Data adalah penting untuk membuat keputusan termaklum dan pemantauan kemajuan ke arah mencapai SDG. Teknologi digital seperti analisis data besar, kecerdasan buatan dan pembelajaran mesin boleh membantu mengumpul, menganalisis dan mentafsir data untuk memaklumkan dasar dan membuat keputusan.
Teknologi digital seperti telefon mudah alih dan Internet boleh membantu menyediakan akses kepada perkhidmatan penting seperti penjagaan kesihatan, pendidikan dan perkhidmatan kewangan kepada kawasan yang kurang mendapat perkhidmatan atau terpencil.
Teknologi digital boleh membantu menggalakkan corak pengeluaran dan penggunaan yang mampan dengan membolehkan penggunaan sumber yang lebih cekap, mengurangkan sisa, dan memudahkan kitar semula dan penggunaan semula bahan.
Teknologi digital boleh membantu dalam memupuk pertumbuhan ekonomi yang inklusif dengan mempromosikan keusahawanan, memudahkan akses kepada pasaran, dan menyediakan peluang untuk pembangunan kemahiran digital.
Teknologi digital boleh membantu dalam memperkasakan komuniti dengan membolehkan akses kepada maklumat, meningkatkan penglibatan rakyat, dan menggalakkan ketelusan dan akauntabiliti.
Misi kami adalah untuk memanfaatkan teknologi dan inovasi untuk menangani cabaran global dan memajukan pembangunan mampan.
Kami berusaha untuk memperkasakan pelajar dan individu dengan kemahiran digital yang penting, memupuk semangat kerjasama dan memberi inspirasi kepada perubahan bermakna dalam komuniti tempatan dan global
Matlamat Pembangunan Mampan (SDG) ialah himpunan 17 matlamat global yang ditetapkan oleh Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu pada 2015 untuk 2030. Matlamat tersebut bertujuan untuk menangani pelbagai cabaran sosial, ekonomi dan alam sekitar di seluruh dunia, termasuk kemiskinan, ketidaksamaan, perubahan iklim, kemerosotan ekologi, keamanan dan keadilan. SDG menyediakan rangka kerja untuk negara dan organisasi untuk bekerjasama ke arah masa depan yang lebih mampan dan saksama
Pendidikan Berkualiti (SDG 4):
Bengkel Arduino menyediakan pengalaman pembelajaran secara langsung dalam elektronik, pengaturcaraan dan robotik. Mereka boleh digunakan untuk mengajar mata pelajaran STEM (Sains, Teknologi, Kejuruteraan, dan Matematik) secara menarik dan praktikal, meningkatkan kualiti pendidikan dan mempromosikan peluang pembelajaran sepanjang hayat.
Industri, Inovasi dan Infrastruktur (SDG 9):
Bengkel Arduino memupuk inovasi dengan menggalakkan peserta mereka bentuk dan mencipta peranti elektronik, prototaip dan penyelesaian IoT (Internet of Things) mereka sendiri. Ini menyumbang kepada pembangunan keupayaan teknologi tempatan, infrastruktur, dan keusahawanan.
Bandar dan Komuniti Lestari (SDG 11):
Projek berasaskan Arduino boleh menangani pelbagai cabaran yang dihadapi oleh bandar dan komuniti, seperti pengurusan tenaga pintar, pengurusan sisa, pemuliharaan air dan pemantauan alam sekitar. Sebagai contoh, peserta boleh mencipta penderia pintar untuk pemantauan kualiti udara atau membangunkan sistem pengairan automatik untuk pertanian mampan.
Tindakan Iklim (SDG 13):
Projek Arduino boleh menyumbang kepada tindakan iklim dengan membolehkan pembangunan penyelesaian untuk kecekapan tenaga, pemantauan tenaga boleh diperbaharui, pengurangan gas rumah hijau dan penyesuaian perubahan iklim. Sebagai contoh, peserta boleh membina peranti berkuasa solar atau stesen cuaca untuk mengumpul data alam sekitar.
Perkongsian untuk Matlamat (SDG 17):
Bengkel Arduino selalunya melibatkan kerjasama antara institusi pendidikan, rakan kongsi industri dan organisasi komuniti. Perkongsian sedemikian memudahkan perkongsian pengetahuan, pemindahan teknologi dan pembinaan kapasiti, yang membawa kepada usaha kolektif ke arah mencapai matlamat pembangunan mampan.
Kesaksamaan Jantina (SDG 5):
Komuniti e-sukan dan permainan sedang berusaha ke arah mempromosikan kesaksamaan jantina dengan menggalakkan lebih banyak penyertaan wanita dalam kejohanan permainan, mewujudkan ruang permainan inklusif dan memerangi gangguan dan ketoksikan dalam talian.
Industri, Inovasi dan Infrastruktur (SDG 9):
Permainan memacu kemajuan teknologi dalam perkakasan, perisian dan infrastruktur rangkaian. Ia memupuk inovasi dalam realiti maya, kecerdasan buatan, dan hiburan digital, menambah baik pelbagai industri.
Ketaksamaan Dikurangkan (SDG 10):
Permainan dan sukan boleh membawa orang daripada pelbagai latar belakang bersama-sama, menggalakkan kemasukan sosial dan mengurangkan ketidaksamaan dengan menyediakan peluang yang sama untuk persaingan dan pengiktirafan berdasarkan kemahiran dan merit dan bukannya status atau latar belakang sosial.
Bandar dan Komuniti Lestari (SDG 11):
Acara esport dan komuniti permainan mewujudkan komuniti yang bertenaga dan inklusif, mempromosikan pertukaran budaya, dan memacu aktiviti pelancongan dan ekonomi di bandar yang menganjurkan kejohanan dan acara permainan utama.