Bagaimanakah sektor hospitaliti boleh bangkit daripada krisis?

Kecemasan kesihatan dan ekonomi sentiasa memberi kesan buruk kepada industri pelancongan dan hospitaliti. Tahun ini, Covid-19 telah menjadi bencana terbesar yang telah memberi kesan kepada industri ini yang menyebabkan kerugian berbilion dolar dalam hasil.

Sebagai penerima pendapatan ketiga terbesar bagi Malaysia, sektor perhotelan dan pelancongan menyumbang kepada hampir 6% Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) Malaysia jadi wabak di seluruh dunia bukan sahaja menjejaskan ekonomi, malah ia juga memutuskan rantaian nilai dan menjejaskan mata pencarian.

Di Malaysia, kira-kira 15% daripada lebih 4,800 hotel berdaftar dijangka ditutup akibat wabak itu. Persatuan Hotel Malaysia (MAH) berkata tinjauan yang dilakukan oleh persatuan itu mendedahkan bahawa sebilangan besar pengusaha hotel sedang mempertimbangkan untuk menghentikan operasi manakala peratusan yang besar lagi sedang mengkaji untuk menghentikan perniagaan buat sementara waktu.

Beberapa hotel terkenal juga telah ditutup dalam beberapa bulan kebelakangan ini dan lebih banyak lagi akan terjejas teruk jika lingkaran menurun ini berterusan sehingga akhir tahun, yang menimbulkan persoalan – bagaimanakah sektor hospitaliti akan bertahan daripada wabak ini?

EHL, Sekolah Pengurusan Hospitaliti yang terkenal di Switzerland, berpendapat bahawa sektor hospitaliti boleh bangkit semula dengan memberi tumpuan kepada beberapa bidang dan ini termasuk perubahan dalam pengalaman pelanggan, persepsi, corak penggunaan dan pengurusan aset yang baik.

Memperkenalkan normal baharu yang menekankan pada jarak selamat, kebersihan, kebersihan diri dan perkhidmatan tanpa sentuhan harus menjadi sebahagian daripada industri berasaskan perkhidmatan yang merangkumi penerbangan, hotel, makanan dan minuman (F&B), perkhidmatan pelancongan dan pengangkutan.

Menariknya, EHL berkata walaupun jenis makanan yang dihidangkan di hotel mesti dipilih dan disediakan dengan teliti kerana orang ramai telah menjadi lebih berhati-hati terhadap pilihan pemakanan dan standard kebersihan mereka jadi pengendalian makanan mentah dan bahan, sebagai contoh, mesti dilakukan dengan lebih berhati-hati.

Seorang penganalisis pengembaraan dan pelancongan untuk GlobalData, Ralph Hollister, percaya sektor perhotelan akan berdaya tahan walaupun terdapat prospek yang suram. Beliau berkata pada masa lalu, hotel di seluruh dunia telah terselamat daripada krisis besar seperti bencana alam, wabak penyakit global dan juga keganasan.

Hollister menunjukkan peralihan besar dalam strategi pemasaran akan dapat mengembalikannya ke landasan walaupun pendapatan berkurangan. Strategi ini termasuk pelaburan dalam pemasaran digital dan platform komunikasi digital. Kandungan juga harus mencerminkan perkhidmatan berkualiti tinggi yang sejajar dengan keselamatan, keselamatan, kebersihan dan kebolehdiaman.

Cabaran yang lebih besar ialah penyegerakan keseluruhan industri pelancongan dan pelancongan dari hujung ke hujung (perniagaan kepada pelanggan). Dalam erti kata lain, keseluruhan rantaian bekalan daripada penerbangan ke perkhidmatan barisan hadapan mesti selaras dengan peraturan dan pengguna mesti bekerjasama dengan norma baharu. Dari satu segi, walaupun perniagaan masih mementingkan pengguna, ia perlu lebih ketat apabila ia berkaitan dengan pematuhan kepada norma baharu.

Ini adalah masa yang belum pernah berlaku sebelum ini dan hampir semua perniagaan utama menghadapi cabaran besar dalam membina semula perniagaan mereka tetapi dengan daya tahan dan strategi yang baik, mereka boleh kembali ke landasan dan muncul semula dengan lebih kukuh daripada sebelumnya.

Sebarkan cinta