Internet Perkara (IoT) telah muncul dengan pantas sebagai kuasa transformatif dalam era digital, dengan aplikasinya melangkaui sektor perindustrian dan komersial. Di antara pelbagai potensi manfaatnya, salah satu yang paling menjanjikan ialah keupayaannya untuk merevolusikan cara pelajar mengurus tugas harian mereka.
Dengan menghubungkan objek, peranti dan sistem setiap hari, IoT menawarkan pelajar alat yang berkuasa untuk meningkatkan produktiviti, pengurusan masa dan kecekapan keseluruhan dalam kehidupan akademik dan peribadi mereka. Dalam era kesalinghubungan ini, keupayaan untuk menyepadukan teknologi dengan lancar ke dalam rutin harian memberikan pelajar peluang baharu untuk cemerlang dalam pelajaran mereka, kekal teratur dan memanfaatkan masa berharga mereka sepenuhnya.
IoT berpotensi memberi manfaat kepada pelajar dalam pelbagai cara, termasuk memperkemas rutin mereka, meningkatkan pengalaman pembelajaran mereka dan menyokong kesejahteraan mereka. Memandangkan teknologi IoT terus berkembang, impaknya terhadap pendidikan dan kehidupan pelajar dijangka berkembang, menawarkan pendekatan yang lebih berhubung dan cekap untuk mengurus tanggungjawab akademik dan peribadi.
Beberapa cara IoT boleh memperkasakan pelajar termasuk Pengurusan Masa yang Dipertingkat, Pembelajaran Diperibadikan, Persekitaran Pembelajaran yang Cekap, Akses Lancar kepada Sumber, Penjejakan Kesihatan dan Kesejahteraan, serta Kerjasama dan Komunikasi. Kalendar pintar dan aplikasi penjadualan boleh membantu pelajar merancang hari mereka dengan cekap. Sistem ini boleh disegerakkan dengan kalendar akademik, tugasan dan jadual peribadi, menghantar peringatan dan kemas kini tepat pada masanya untuk memastikan pelajar sentiasa mengikuti komitmen mereka.
Penyepaduan IoT dalam pendidikan memupuk pengalaman pembelajaran yang disesuaikan dengan memanfaatkan kuasa bilik darjah pintar, penuh dengan pelbagai penderia dan peranti. Persekitaran pembelajaran yang dipertingkatkan dari segi teknologi ini boleh menyesuaikan rentak dan gaya pengajaran secara dinamik untuk memenuhi keperluan unik setiap pelajar. Selain itu, peluang pembelajaran interaktif, terutamanya sistem pembelajaran adaptif, dan alam maya dan realiti tambahan yang mendalam, memainkan peranan penting dalam memperkayakan keseluruhan perjalanan pembelajaran.
Pendekatan holistik ini menjamin bahawa pelajar boleh mendedikasikan lebih banyak masa ke kawasan yang mereka memerlukan sokongan tambahan, sambil pantas maju melalui mata pelajaran yang mereka menunjukkan kecekapan yang luar biasa. Tambahan pula, sistem yang didayakan IoT, merangkumi pencahayaan, kawalan suhu dan pemantauan bunyi, menyumbang kepada memupuk persekitaran belajar yang optimum. Pencahayaan pintar, contohnya, melaraskan dengan bijak pada waktu siang, memastikan pelajar mendapat manfaat daripada pencahayaan yang mencukupi untuk membaca sambil meminimumkan pendedahan kepada cahaya biru yang berpotensi memudaratkan pada waktu petang.
Selanjutnya, peranti IoT boleh menyediakan akses mudah kepada sumber dalam talian. Sebagai contoh, e-pembaca yang disambungkan boleh mengakses buku teks dan bahan kursus, menjimatkan pelajar daripada kerumitan membawa buku berat dan memastikan mereka mempunyai sumber mereka di hujung jari mereka, walaupun semasa dalam perjalanan. Alat boleh pakai IoT dan peranti pemantauan kesihatan boleh membantu pelajar menjejaki kesihatan fizikal dan mental mereka. Mereka boleh menjejaki tahap aktiviti, corak tidur dan tahap tekanan, memberikan pandangan berharga tentang kesejahteraan dan menyedarkan pelajar tentang keperluan untuk menjaga diri. Peranti IoT membolehkan pelajar bekerjasama dengan lebih berkesan. Sama ada melalui alat persidangan video, dokumen berasaskan awan yang dikongsi atau sistem pengurusan projek kumpulan, pelajar boleh bekerjasama dengan lancar, tanpa mengira lokasi fizikal mereka. IoT juga boleh membantu pelajar menjadi lebih sedar alam sekitar. Sebagai contoh, peranti yang memantau penggunaan air dan elektrik menggalakkan penggunaan yang bertanggungjawab dan mengurangkan kesan ekologi.
Walaupun IoT memberikan peluang untuk meningkatkan pendidikan dan kehidupan pelajar, ia juga menimbulkan cabaran etika dan undang-undang yang perlu ditangani. Selain itu, terdapat kebimbangan mengenai potensi kesan negatif IoT, seperti risiko privasi dan keselamatan. Namun begitu, potensi manfaat IoT dalam pendidikan adalah penting, dan universiti sedang meneroka cara untuk memanfaatkan kuasanya untuk meningkatkan pengalaman pelajar dan menyokong fakulti dalam usaha pengajaran dan penyelidikan mereka.
Internet of Things berpotensi untuk memperkasakan pelajar mengurus tugas harian mereka dengan memperkemas rutin mereka, meningkatkan pengalaman pembelajaran mereka dan menyokong kesejahteraan mereka. Memandangkan teknologi IoT terus berkembang, impaknya terhadap pendidikan dan kehidupan pelajar hanya dijangka berkembang, menawarkan pendekatan yang lebih berhubung dan cekap untuk mengurus tuntutan tanggungjawab akademik dan peribadi.
Mengenai Pengarang:
TS HAZLINA HARON
Pensyarah Kanan (IT), Fakulti Kejuruteraan, Alam Bina & Teknologi Maklumat, Universiti SEGi
Dengan tempoh perkhidmatan yang panjang melebihi 25 tahun dalam industri dan akademik, Ts Hazlina mempunyai banyak ilmu untuk dikongsi bersama pelajarnya. Dia memulakan kerjayanya sebagai jurutera perisian dalam saluran paip telekomunikasi di mana dia menghabiskan 10 tahun dalam industri sebelum mengalihkan tumpuannya kepada bidang pendidikan. Ts Hazlina telah menjadi pensyarah IT di kedua-dua institusi pendidikan awam dan swasta selama hampir 15 tahun di mana beliau telah berkongsi pengalaman luasnya dengan pelajarnya. Bidang minatnya ialah analisis maklumat, analisis data, kejuruteraan keperluan perisian, pembangunan perisian dan pengurusan pangkalan data.