Persekitaran yang dibina bukan hanya latar belakang fizikal aktiviti manusia; ia adalah peringkat di mana drama kehidupan bandar terbentang. Di tengah-tengahnya terletak infrastruktur pengangkutan, dengan landasan kereta api berdiri sebagai tiang perhubungan dan pemacu pembangunan bandar. Pada 14 September 2023, SEGi University mendapat keistimewaan untuk menjadi tuan rumah kepada Profesor Fumio Kurosaki dari Universiti Toyo, Jepun, untuk ceramah industri yang mencerahkan. Pembentangan Profesor Kurosaki tertumpu pada 'Pembinaan Rel Jepun dan Pembangunan Guna Tanah di Jepun,' menawarkan pandangan mendalam dan pengajaran berharga untuk sistem rel Malaysia.
Perbandingan Sistem Kereta Api
Pembentangan Profesor Kurosaki memulakan analisis perbandingan antara rangkaian kereta api bandar Tokyo yang canggih dan landskap kereta api Malaysia yang sedang berkembang. Tokyo, sebuah metropolis yang sibuk dengan 13 juta penduduk, mempunyai rangkaian rumit yang terdiri daripada Kereta Api Jepun (JR), Metro dan Kereta Api Persendirian, dengan lebih 1,200 km trek merentasi bandar. Sebaliknya, Malaysia, dengan populasi 32 juta dan Kuala Lumpur sebagai jantung berdenyut dengan 1.72 juta penduduk, mengendalikan gabungan mod pengangkutan, termasuk Perkhidmatan Tren Elektrik (ETS), Transit Aliran Ringan (LRT), Transit Aliran Massa (MRT) dan laluan KTM Komuter. Perbezaan ini menggariskan keharusan bagi Malaysia untuk mendapatkan pandangan daripada permaidani Jepun yang kaya dalam pembangunan kereta api dan integrasinya dengan perancangan bandar.
Kisah Kejayaan Kereta Api Jepun
Perjalanan Jepun dalam pembangunan kereta api terbentang dalam tiga peringkat yang berbeza, setiap satu menawarkan pandangan yang tidak ternilai untuk pemegang kepentingan Malaysia:
Peringkat 1 – Model Kobayashi Ichizo: Semasa tempoh pertumbuhan penduduk yang meletup dan pembandaran, kereta api Jepun muncul sebagai talian hayat, meluaskan rangkaian pengangkutan dan menyemarakkan kedinamikan ekonomi. Usaha yang diselaraskan antara pembangunan infrastruktur kereta api dan perancangan guna tanah wilayah adalah penting. Syarikat kereta api swasta menerajui pembinaan rangkaian rel pinggir bandar, memangkin pembangunan berorientasikan transit (TOD) dan memaksimumkan nilai tanah di sepanjang koridor kereta api. Hubungan simbiotik antara pembinaan kereta api dan pembangunan guna tanah ini memupuk permaidani yang rancak dalam aktiviti ekonomi, termasuk pembangunan hartanah, perusahaan komersial dan kawasan kediaman.
Peringkat 2 – Model Pembangunan Bersepadu: Apabila pertumbuhan penduduk Jepun stabil, syarikat kereta api swasta menghadapi cabaran kewangan yang menggerunkan yang berpunca daripada peningkatan kos dan risiko. Sebagai tindak balas, undang-undang pembangunan bersepadu telah digubal untuk menyelaraskan perancangan kereta api dengan objektif pembangunan wilayah. Inisiatif yang diterajui awam memudahkan pelarasan semula tanah dan menyediakan sokongan kewangan yang penting untuk mengekalkan operasi kereta api dan inisiatif pembangunan tanah. Kerajaan serantau, sebagai pemegang saham proaktif dalam projek pembinaan kereta api, meraih dividen dan menambah hasil cukai hartanah, memperkasakan faedah pembangunan bersepadu.
Peringkat 3 – Konsep Padat + Rangkaian: Di tengah-tengah perubahan demografi dan dinamik bandar yang berkembang, Jepun menghadapi keperluan untuk mengekalkan operasi kereta api di tengah-tengah landskap bandar yang luas dan pilihan perjalanan yang berubah-ubah. Sokongan kewangan awam muncul sebagai tonggak utama untuk menggalakkan pembangunan bersepadu dan mengukuhkan laluan kereta api yang tidak menguntungkan. Konsep bandar padat dan integrasi rangkaian mendapat tarikan, menekankan kepentingan strategi pengangkutan dan perancangan bandar yang diselaraskan. Pemisahan menegak antara infrastruktur awam dan operasi kereta api, yang dibiayai oleh dana awam yang diperoleh daripada kenaikan nilai tanah dan hasil cukai, menjadi sangat diperlukan untuk mengekalkan pertumbuhan dan kecekapan.
Pengajaran Utama dan Inisiatif Kolaboratif
Kebijaksanaan yang disuling daripada kisah kejayaan kereta api Jepun menggariskan kritikal kerjasama dalam kalangan pelbagai pihak berkepentingan di Malaysia. Perkongsian awam-swasta (PPP) yang melibatkan pengendali kereta api, badan kerajaan, pemaju hartanah dan institusi kewangan berfungsi sebagai tonggak untuk memacu kerancakan ekonomi dan pembangunan mampan. Pusat tumpuan strategik seperti pembangunan hab pengangkutan seperti KL-KLIA dan Seremban atau ketersambungan yang lancar antara Singapura, Johor Baru dan Melaka memerlukan penyesuaian yang dipesan lebih dahulu bagi model sedia ada. Menerima pendekatan inovatif dan mengasimilasikan pengajaran daripada pengalaman Jepun akan menjadi penting bagi ekosistem kereta api Malaysia untuk meningkatkan kecekapan dan keberkesanan yang baharu.
Eksposisi berwawasan Profesor Kurosaki mendedahkan interaksi rumit antara pembangunan kereta api dan perancangan guna tanah bandar di Jepun. Pihak berkepentingan Malaysia bersedia untuk mengumpul pandangan yang tidak ternilai daripada simpanan pengalaman Jepun yang kaya untuk mengemudi trajektori infrastruktur kereta api negara. Dengan memupuk kerjasama, menerima inovasi dan merangka penyesuaian yang dipesan lebih dahulu, Malaysia boleh memanfaatkan potensi transformatif sistem kereta apinya untuk memacu kemajuan ekonomi, meningkatkan ketersambungan dan memupuk ekosistem bandar yang mampan yang bergema dengan aspirasi penduduknya.
Mengenai Pengarang:
PROF MADYA Sr AHMAD FARIS OMAR
Profesor Madya, Ukur Bahan, Fakulti Kejuruteraan, Alam Bina & Teknologi Maklumat, Universiti SEGiProfesor Madya Sr Ahmad Faris Omar ialah ahli akademik terbilang dan profesional berpengalaman dalam Ukur Bahan, yang mempunyai pengalaman selama tiga dekad. Memegang jawatan Profesor Madya dan Juruukur Bertauliah/Jurukur Berdaftar (Sr), beliau telah mendapat pujian atas kepakaran dan kepimpinannya. Dengan pensijilan yang dihormati termasuk FRISM, MRICS, dan BQSM, Sr Ahmd Faris menunjukkan komitmen terhadap kecemerlangan dalam Ukur Bahan. Perjalanan akademiknya termasuk BSc dari Heriot-Watt University, UK, dan MSc dari UCL, UK, menekankan kepakarannya dalam persekitaran yang dibina. Sebelum di Universiti SEGi, beliau berkhidmat sebagai pensyarah di UITM selama 15 tahun, memegang jawatan kepimpinan seperti Timbalan Pengarah dan Ketua Pengurusan Aset. Di SEGi, beliau menyumbang secara signifikan, memastikan akreditasi program dan membimbing kakitangan dan pelajar ke arah akreditasi profesional. Minat penyelidikan beliau merangkumi Persekitaran Terbina, Pembangunan Mampan, Pengurusan Kontrak dan Projek, serta Pengurusan Risiko & Nilai, dengan banyak penerbitan dalam jurnal berprestij. Dedikasi Sr Ahmad Faris yang tidak berbelah bahagi terus memberi impak yang mendalam, memajukan Ukur Bahan dan memupuk pemimpin masa depan dalam bidang tersebut.