Maklum Balas Rakan Sebaya sebagai Pemangkin Pertumbuhan Menulis dalam Kalangan Pelajar EFL Berkemahiran Rendah

Kajian baru-baru ini yang diterbitkan dalam Kajian dalam Penilaian Pendidikan meneroka peranan berkuasa penyediaan maklum balas rakan sebaya dalam meningkatkan kemahiran menulis pelajar Bahasa Inggeris sebagai Bahasa Asing (EFL) yang berkemahiran rendah. Dikarang bersama oleh Dr Latha Ravindran dari Universiti SEGi dan Zeng Xiaomeng, penyelidikan itu memberikan bukti kukuh bahawa menawarkan maklum balas rakan sebaya—bukan sekadar menerimanya—boleh meningkatkan prestasi penulisan pelajar dengan ketara, walaupun pada peringkat awal perkembangan bahasa.

Menyiasat Peranan Maklum Balas Rakan Sebaya

Kajian itu mengkaji sama ada mengalihkan keseimbangan antara penyediaan maklum balas dan penerimaan maklum balas memberi kesan kepada pembangunan penulisan dalam kalangan pelajar EFL yang berkemahiran rendah. Seramai 139 pelajar peringkat universiti mengambil bahagian dalam kajian ini, dibahagikan kepada dua kumpulan:

Kumpulan eksperimen (n=79) terutamanya berfungsi sebagai penerima maklum balas selama lapan minggu dan pembekal maklum balas untuk dua minggu sahaja.

Kumpulan kawalan (n=60) memainkan kedua-dua peranan—penyedia dan penerima—selama sepuluh minggu.

Sebelum dan selepas aktiviti maklum balas, peserta menyelesaikan ujian menulis dan tinjauan dalam talian.

Penemuan Utama

Keputusan menunjukkan bahawa kedua-dua kumpulan menunjukkan peningkatan yang ketara dalam prestasi penulisan pasca ujian mereka. Walau bagaimanapun, kumpulan eksperimen mengatasi kumpulan kawalan, menunjukkan bahawa menumpukan lebih pada penyediaan maklum balas mungkin sangat bermanfaat untuk penulis yang sedang membangun.

Tambahan pula, data tinjauan menunjukkan bahawa walaupun pelajar secara amnya mempunyai sikap positif terhadap maklum balas rakan sebaya, kumpulan kawalan—yang ditugaskan untuk menyulap kedua-dua peranan secara berterusan—mengalami kebimbangan yang lebih besar. Ini menyerlahkan implikasi pedagogi yang penting: memudahkan dan memperkemas tugas maklum balas rakan sebaya boleh mengurangkan beban kognitif dan meningkatkan hasil pembelajaran.

Implikasi untuk Pengajaran EFL

Kajian ini menawarkan pandangan berharga tentang pengajaran penulisan dalam konteks EFL, terutamanya untuk pendidik yang bekerja dengan pelajar berkemahiran rendah. Ia menyokong badan kesusasteraan yang semakin meningkat mencadangkan bahawa melibatkan pelajar dalam penyediaan maklum balas memupuk pemprosesan yang lebih mendalam, pemikiran kritis dan kesedaran tentang kualiti penulisan—semuanya menyumbang kepada prestasi yang lebih baik.

Seperti yang dinyatakan oleh Dr Latha Ravindran dari Universiti SEGi, penemuan itu menekankan kepentingan mereka bentuk aktiviti maklum balas rakan sebaya dengan bertimbang rasa, dengan mengambil kira penguasaan bahasa dan kesediaan emosi pelajar.

Read the full study here: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0191491X24001019?via%3Dihub

Ini adalah selaras dengan Matlamat Pembangunan Lestari PBB seperti:

SDG 4: Pendidikan Berkualiti – Memastikan pendidikan berkualiti inklusif dan saksama serta menggalakkan peluang pembelajaran sepanjang hayat untuk semua dengan meningkatkan strategi pedagogi yang menyokong pertumbuhan pelajar, penglibatan dan keyakinan akademik—terutamanya untuk pelajar bahasa.

Sebarkan cinta