Juruukur Masa Depan SEGi Mendapat Cerapan Pembinaan Mampan Yang Penting

Pada 10 September 2024, lawatan tapak pendidikan telah dianjurkan untuk pelajar Sarjana Muda Sains (Kepujian) Ukur Bahan tahun ketiga sebagai sebahagian daripada modul Analisis Tapak. Seramai 43 peserta, termasuk 40 pelajar dan 3 pensyarah, memulakan pengalaman pembelajaran yang mengasyikkan di Melaka ini. Lawatan itu direka bentuk untuk memenuhi keperluan beberapa mata pelajaran utama: Projek Bersepadu, Pembinaan Bangunan I, dan Pembinaan Bangunan II, memberikan pelajar pendedahan praktikal kepada aspek penting pembinaan dan pembangunan.

Lawatan tapak bertujuan untuk mendalami pemahaman pelajar tentang kos dan faktor ekonomi yang mempengaruhi kos projek, di samping penilaian kritikal seperti Penilaian Kesan Alam Sekitar (EIA), Penilaian Kesan Trafik (TIA), dan Penilaian Kesan Sosial (SIA). Pelajar juga telah diperkenalkan kepada kerja-kerja pembinaan awal dan memperoleh pengalaman langsung dengan kedua-dua elemen substruktur dan superstruktur, yang penting untuk peranan masa depan mereka dalam industri.

Pelajar tahun tiga ditugaskan untuk menganalisis maklumat tapak yang dikumpul untuk kajian kebolehlaksanaan cadangan pembangunan hotel butik. Sementara itu, pelajar tahun satu bertanggungjawab menyusun laporan kerja awal dan elemen struktur, yang akan dipamerkan dalam format poster. Lawatan itu merangkumi penerokaan Kampung Morten, sebuah perkampungan tradisional Melayu yang terkenal dengan kekayaan warisan budaya dan kepentingan sejarahnya. Kampung Morten telah menjadi tarikan pelancong utama, menyumbang dengan ketara kepada ekonomi Melaka, yang memberikan pandangan penting tentang potensi permintaan demografi untuk pembangunan hotel yang dicadangkan.

Pelajar mendokumentasikan pemerhatian mereka dan memperoleh pandangan berharga tentang bagaimana warisan budaya dan pembangunan moden boleh wujud bersama. Lawatan ini juga menyediakan pelajar antarabangsa dari China, Zimbabwe, Mauritius, Seychelles, Maldives, dan Brunei dengan perspektif unik tentang landskap bersejarah Melaka, meningkatkan pengalaman pembelajaran budaya mereka.

Di samping itu, para pelajar melawat tapak pembinaan bangunan Tambahan Pendidikan Jabatan Pendidikan Melaka di Bukit Katil. Dianjurkan oleh JKR Melaka, lawatan itu memberi pendedahan kepada pelajar tentang teknik pembinaan yang inovatif, seperti “Reka Bentuk Tiang Rangka Serong,” dan kepentingan mematuhi piawaian keselamatan. Pengalaman praktikal ini memberikan pelajar penghargaan yang lebih mendalam untuk sifat dinamik proses pembinaan dan bagaimana amalan pembangunan mampan menjadi norma industri.

Lawatan tapak tersebut merupakan peluang yang tidak ternilai bagi pelajar SEGi untuk memperoleh pengetahuan praktikal selaras dengan inisiatif kelestarian global.

Acara ini dianjurkan untuk menyokong Matlamat Pembangunan Lestari Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (SDG) berikut:

SDG 11 – Bandar dan Komuniti Lestari

SDG 9 – Industri, Inovasi dan Infrastruktur

SDG 4 – Pendidikan Berkualiti

Sebarkan cinta