Penyelidikan Pembelajaran Hibrid SEGi Menetapkan Standard Baharu dalam Pendidikan

Penyelidikan terobosan Universiti SEGi mengenai pembelajaran hibrid untuk sekolah rendah Malaysia, yang diketuai oleh pensyarah kanan Dr Ng Soo Boon, berada di landasan untuk mentakrifkan semula masa depan pendidikan rendah di Malaysia. Projek, "Menghubungkan Ruang Pembelajaran: Melangkah ke hadapan dengan Rangka Kerja Pembelajaran Hibrid di Sekolah Rendah Malaysia," hampir siap, dan penemuannya boleh mengubah cara sekolah di seluruh negara—dan berpotensi di luar—mendekati pendidikan hibrid. Ditetapkan untuk dimuktamadkan menjelang akhir 2024, projek ini datang pada masa yang kritikal, kerana para pendidik di seluruh dunia mencari model pembelajaran yang berdaya tahan untuk memastikan kesinambungan dan kualiti dalam masa gangguan, bergema cabaran yang dihadapi semasa pandemik Covid-19.

Kajian berskala besar ini menyelam jauh ke dalam keperluan unik landskap pendidikan rendah Malaysia, menangani jurang di mana pembelajaran hibrid, yang digunakan secara meluas dalam pendidikan tinggi, masih belum diterokai sepenuhnya untuk pelajar muda. Dr Ng dan pasukannya bekerja bersama pemimpin sekolah, guru dan pelajar dari pelbagai latar belakang untuk memastikan rangka kerja itu inklusif dan praktikal. Hubungan antarabangsa projek ini juga penting; menggunakan kaedah daripada Biro Pendidikan Antarabangsa (IBE) UNESCO, penyelidikan Dr Ng membawa standard global kepada bilik darjah Malaysia, mengukuhkan lagi reputasi SEGi University sebagai peneraju dalam inovasi pendidikan.

Dr Ng, yang telah memainkan dua peranan sebagai penyelidik utama untuk kedua-dua kajian Malaysia ini dan kajian IBE UNESCO yang lebih luas meliputi enam negara, membawa kepakaran yang tiada tandingan kepada projek itu. Rangka kerja SEGi, berdasarkan amalan terbaik antarabangsa tetapi disesuaikan dengan keperluan Malaysia, dijangka menjadi model untuk penggubal dasar dan pendidik di seluruh rantau ini. Setelah dilaksanakan, rangka kerja itu boleh membentuk semula cara pendidikan disampaikan, memastikan setiap kanak-kanak, tanpa mengira latar belakang sosio-ekonomi, mempunyai akses berterusan kepada pembelajaran berkualiti. Kementerian Pendidikan Malaysia telah dikenal pasti sebagai bakal penerima pakai, dengan harapan penyelidikan ini akan menjadi penanda aras baharu untuk pembelajaran hibrid di sekolah rendah.

Dr Ng mencerminkan pandangan dunia sebenar yang dikumpul melalui kajian itu, menekankan daya tahan pendidik dan pelajar yang berkongsi penyelesaian inovatif mereka untuk pembelajaran semasa sekatan Covid-19. Ramai guru dan pelajar mempamerkan kebolehsuaian yang luar biasa, menggunakan kaedah kreatif untuk mengatasi halangan, walaupun sesetengah responden menyuarakan cabaran dan kekecewaan. Perspektif jujur ini adalah penting dalam membangunkan model yang benar-benar menangani keperluan peringkat tanah. Apabila projek hampir siap, SEGi University berbangga dalam memajukan rangka kerja pendidikan yang sejajar dengan Matlamat Pembangunan Lestari Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (SDG), khususnya Matlamat 4 (Pendidikan Berkualiti), Matlamat 10 (Ketaksamaan Mengurangkan) dan Matlamat 17 (Perkongsian untuk Matlamat).

Acara ini dianjurkan untuk menyokong Matlamat Pembangunan Lestari Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (SDG) berikut:

Pendidikan Berkualiti SDG 4

SDG 10 Ketaksamaan Berkurangan

Perkongsian SDG 17 untuk Matlamat

Sebarkan cinta