Penyelidik Xiaoshi Chen dan Jixu Zhu daripada Universiti SEGi menerbitkan penyelidikan mereka yang menyiasat bagaimana a pendekatan bilik darjah terbalik yang dipacu projek dapat meningkatkan hasil pembelajaran dalam pendidikan keusahawanan. Diterbitkan dalam Pautan Alam Springer, kajian itu meneliti Kursus Asas Keusahawanan di Universiti Teknologi Bandaraya Guangzhou.
Penyelidikan ini menonjolkan cabaran kaedah pengajaran tradisional, yang sering gagal menarik minat pelajar secara berkesan atau memupuk kemahiran keusahawanan. Pengajaran bilik darjah terbalik—model yang digabungkan belajar sendiri sebelum kelas dengan kerjasama semasa kelas—dicadangkan sebagai alternatif yang inovatif untuk menangani kelemahan ini.
Kajian ini melibatkan eksperimen pengajaran yang dijalankan selama satu semester, membandingkan dua kumpulan pelajar:
- Kumpulan eksperimen menggunakan model bilik darjah terbalik yang dipacu projek, menggalakkan pelajar melibatkan diri dalam projek praktikal dan kolaboratif.
- Kumpulan kawalan berpegang kepada model pengajaran berasaskan kuliah konvensional.
Hasilnya, dianalisis menggunakan a ujian-t, menunjukkan bahawa bilik darjah terbalik yang dipacu projek meningkatkan minat pelajar dalam pembelajaran, semangat keusahawanan dan kebolehan kerja berpasukan dengan ketara. Penemuan ini menekankan keberkesanan strategi pembelajaran aktif dalam memupuk penglibatan dan inovasi pelajar.
Penyelidikan ini menunjukkan potensi mengintegrasikan teknik bilik darjah terbalik dengan pembelajaran berasaskan projek untuk mengubah pendidikan keusahawanan. Dengan menggunakan kaedah ini, pendidik boleh mencipta pengalaman pembelajaran yang lebih dinamik dan memberi impak, menyediakan pelajar untuk kejayaan keusahawanan dalam dunia yang berkembang pesat.
Inisiatif ini sejajar dengan Matlamat Pembangunan Lestari Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, khususnya:
- SDG 4: Pendidikan Berkualiti
- SDG 8: Kerja Layak dan Pertumbuhan Ekonomi