The Eyes on Low-Valued Goods (LVG) Cukai

Tahap penembusan internet di Malaysia telah meningkat dengan ketara, memudahkan akses individu kepada platform dalam talian. Perkembangan ketara platform dalam talian telah diperhatikan di Malaysia, dan trend ini hampir pasti berterusan atau berubah sejak itu. Industri e-dagang Malaysia telah berkembang pada kadar yang konsisten, dengan Lazada, Shopee dan Zalora menjadi semakin popular. Percambahan e-dagang telah dibantu oleh kebolehcapaian kaedah pembayaran yang pelbagai dan kemudahan pembelian dalam talian.

Cukai Barang Bernilai Rendah (LVG).

Dasar percukaian sesebuah negara mempunyai kesan yang besar terhadap persekitaran ekonominya. Mengenakan cukai ke atas item dengan nilai pasaran yang kecil adalah satu topik yang mendapat perhatian lebih baru-baru ini.

Artikel ini menyelidiki kemungkinan kesan cukai jenis ini dan cara ia boleh mempengaruhi syarikat, individu dan ekonomi secara keseluruhan. Cukai Jualan ke atas LVG yang telah lama ditangguhkan akan berkuat kuasa pada 1 Januari 2024, menurut pengumuman yang dibuat di laman web Jabatan Kastam Diraja Malaysia (“RMCD”). Barangan yang diimport dengan nilai di bawah RM500 kini tertakluk kepada cukai barangan bernilai rendah (LVG) yang dikutip oleh peruncit dalam talian. Melainkan dinyatakan sebaliknya, LVG termasuk mana-mana komoditi yang diimport ke Malaysia melalui darat, laut atau udara yang harganya tidak melebihi RM500 dan tidak termasuk rokok, produk tembakau, minuman keras yang memabukkan, rokok elektronik atau jenis penyediaan yang digunakan untuk merokok.

Rokok, produk tembakau, minuman beralkohol dan paip merokok tidak termasuk dalam senarai komoditi ini kerana ia telah pun tertakluk kepada beberapa cukai: import, eksais dan jualan.

Rasional Disebalik Cukai Barang Bernilai Rendah

Cukai ke atas komoditi bernilai rendah ialah cara biasa bagi kerajaan untuk mengumpul wang, membantu syarikat tempatan bersaing dan menangani isu pengelakan cukai. Penggubal undang-undang sedang mencari langkah untuk memastikan syarikat membayar bahagian saksama mereka ke dalam perbendaharaan negara, terutamanya dengan pertumbuhan beli-belah dalam talian dan transaksi antarabangsa.

Kesan pada Perniagaan Tempatan

Rasional utama untuk mengenakan cukai kepada komoditi bernilai rendah adalah untuk melindungi syarikat tempatan daripada saingan pemangsa. Syarikat tempatan kurang bernasib baik apabila vendor asing mungkin mengurangkan harga mereka kerana pengecualian cukai.

Kesan kepada Pengguna

Syarikat tempatan mungkin merupakan penerima cukai yang dimaksudkan, tetapi pengguna sudah pasti akan merasakan kesan serta-merta. Harga yang lebih tinggi disebabkan oleh cukai tambahan ke atas barangan bernilai rendah mungkin mengurangkan kuasa beli pengguna. Sebaliknya, sesetengah pihak yang menyokong idea itu berkata bahawa potensi kelebihan jangka panjang, seperti pasaran tempatan yang berkembang pesat dan lebih banyak prospek pekerjaan, mungkin berbaloi.

Kesan pada Platform E-dagang

Pelaksanaan cukai produk bernilai rendah boleh menambah kerumitan dan kesukaran pematuhan untuk platform e-dagang, yang selalunya membolehkan transaksi rentas sempadan. Jika mereka perlu menukar sistem mereka untuk mengira dan membayar cukai untuk penjual, mungkin terdapat perbelanjaan pentadbiran tambahan. Perubahan ini berpotensi mempengaruhi dinamik pasaran runcit dalam talian dengan menjadikan platform e-dagang kurang berdaya saing secara umum.

Perubahan Tingkah Laku Pengguna

Cukai ke atas barangan berharga rendah mungkin mengubah tabiat pembelian. Sesetengah mungkin memilih untuk membeli daripada firma tempatan dan bukannya membayar lebih banyak cukai untuk membantu industri domestik berkembang. Orang lain mungkin terus mencari pilihan murah di luar negara, yang mungkin menyebabkan lebih sedikit orang membeli barangan dalam talian. Corak ekonomi dan perdagangan terdedah kepada kesan domino yang disebabkan oleh perubahan dalam tingkah laku pengguna.

Cukai komoditi bernilai rendah akan membawa kesan yang meluas kepada syarikat, pelanggan dan ekonomi secara keseluruhan. Menyokong firma tempatan dan menjamin persaingan yang adil menyumbang kepada ekonomi yang lebih teguh dan seimbang dalam jangka panjang, walaupun terdapat kesan jangka pendek seperti isu harga dan logistik yang lebih tinggi. Apabila mewujudkan iklim ekonomi yang mampan dan adil, penggubal dasar mesti mempertimbangkan faedah dan kelemahan pelbagai pilihan dan melaksanakan rancangan untuk menangani sebarang masalah yang mungkin timbul.

Mengenai Pengarang:

TAN WEI YET (DBA, MIMM)

Pensyarah Kanan, Fakulti Perniagaan, Perakaunan & Undang-undang, Kolej SEGi Kota Damansara

Dr Tan adalah seorang pengamal industri di sebuah syarikat pembuatan multinasional Jepun, dan beliau telah berada dalam industri pendidikan selama lebih sedekad. Sebelum menyertai keluarga SEGi, beliau menerajui fakulti di pelbagai kolej Malaysia. Dr Tan memperkenalkan pedagogi inovatif dan kreatif yang diadun dalam syarahannya, termasuk Permainan Simulasi Perniagaan untuk menjadikan sesi pengajaran dan pembelajaran menarik dan mudah diterapkan dalam minda pelajar. Selain itu, Dr Tan juga terlibat secara aktif dalam program perundingan keusahawanan dan aktiviti keusahawanan digital. Beliau bekerja rapat dengan MNC untuk memupuk dan memupuk bakat muda kerana beliau meminati pengurusan bakat muda. Dr Tan ialah rakan ahli Institut Pemasaran Malaysia, dan minat penyelidikannya merangkumi pelbagai jenis keusahawanan digital dan perhubungan pelanggan.

Sebarkan cinta