Mentransformasikan Pendidikan: Kemunculan Teknologi Pendidikan (EdTech) di Malaysia  

Malaysia menerajui penggunaan teknologi untuk mengubah pengalaman pembelajaran dalam bidang pendidikan yang sentiasa berubah. Pada tahun 2024, sistem pendidikan di Malaysia telah melalui peralihan yang ketara didorong oleh industri EdTech yang semakin berkembang. Disebabkan penambahbaikan dalam infrastruktur digital dan peningkatan populasi yang mempunyai pengetahuan tentang teknologi, Malaysia telah menjadi hab untuk firma dan projek EdTech yang memberi tumpuan kepada peningkatan kualiti dan ketersediaan pendidikan di seluruh negara.

 

Pengalaman Bilik Darjah Digital

 

Zaman teknik pengajaran kapur dan papan konvensional telah digantikan dengan pusat pembelajaran digital yang dinamik di sekolah-sekolah Malaysia. Papan pintar interaktif, simulasi realiti maya dan platform pembelajaran yang diperibadikan kini digunakan secara meluas, menggalakkan penglibatan pelajar dan membolehkan pengalaman pembelajaran yang mengasyikkan untuk pelajar dari semua peringkat umur.

 

Menjelang 2024, guru di seluruh Malaysia akan menggunakan penyelesaian teknologi pendidikan termaju untuk menambah baik kaedah pengajaran mereka dan memudahkan tugas pentadbiran. Guru boleh menggunakan pelbagai jenis alatan, seperti sistem penggredan dikuasakan AI dan seminar pembangunan profesional maya, untuk meningkatkan kecekapan mereka dalam bilik darjah. Selain itu, platform yang memberi peluang kepada para pendidik untuk bekerjasama dalam penyediaan pelajaran dan berkongsi maklumat telah memupuk budaya bertukar-tukar ilmu. Ini telah membawa kepada peningkatan berterusan dan pendekatan inovatif kepada kaedah pengajaran.

 

 Akibat penting EdTech di Malaysia ialah keupayaannya untuk mengurangkan jurang dalam akses pendidikan dan keadilan. Firma EdTech telah memulakan program dengan matlamat untuk menyamakan akses kepada pendidikan berkualiti tinggi, terutamanya di luar bandar dan kawasan yang kurang bernasib baik, dengan menangani ketidaksamaan yang sedia ada. Percambahan aplikasi pembelajaran mudah alih, tablet mampu milik, dan langkah untuk menambah baik sambungan internet telah membolehkan pelajar daripada pelbagai latar belakang mengakses bahan dan peluang pendidikan dengan mudah yang sebelum ini tidak dapat diakses oleh mereka.

 

Kecerdasan buatan dan analisis data telah membawa kepada peningkatan pembelajaran diperibadikan sebagai aspek asas sistem pendidikan Malaysia pada tahun 2024. Sistem EdTech menggunakan algoritma pembelajaran adaptif untuk menganalisis data prestasi pelajar dan menyesuaikan pengalaman pembelajaran mengikut keperluan dan keutamaan individu. Pelajar disediakan dengan bantuan yang disesuaikan untuk mengoptimumkan keupayaan pembelajaran mereka, sama ada melalui modul pembelajaran adaptif yang mengubah suai tahap kesukaran secara dinamik atau sesi tunjuk ajar diperibadikan yang difasilitasi oleh pembantu maya.

 

Sokongan Kerajaan

 

Kerajaan Malaysia telah memainkan peranan penting dalam mempromosikan pembangunan industri EdTech melalui perundangan yang menggalakkan dan langkah proaktif. Sektor pendidikan telah memupuk suasana yang menggalakkan kepada inovasi dan keusahawanan melalui penyediaan insentif untuk firma EdTech, kerjasama dengan pelaku industri, dan pelaburan dalam infrastruktur digital. Selain itu, perkongsian antara kerajaan, institusi pendidikan dan sektor korporat telah menghasilkan rangka kerja dan piawaian nasional untuk penyepaduan teknologi pendidikan (EdTech), menjamin kualiti dan tanggungjawab yang tinggi dalam semua aspek.

 

Walaupun kemajuan ketara telah dicapai, halangan masih wujud untuk memanfaatkan sepenuhnya janji EdTech di Malaysia. Kebimbangan berterusan tentang jurang literasi digital, kekangan infrastruktur, dan keperluan untuk memastikan kepelbagaian. Namun begitu, halangan ini juga memberi peluang kerjasama dan kepintaran. Untuk mengekalkan kedudukannya sebagai peneraju dalam menggunakan teknologi untuk penambahbaikan pendidikan, Malaysia harus memberi tumpuan kepada membina kerjasama di kalangan pihak berkepentingan, memperuntukkan sumber untuk latihan kemahiran digital, dan menekankan penyertaan dalam pembangunan teknologi pendidikan.

 

Ketika kita menjangka masa depan pendidikan di Malaysia, peranan teknologi pendidikan (EdTech) sudah pasti akan berkembang dan berkembang lebih jauh. Dalam era digital, terdapat tumpuan yang semakin meningkat pada pembelajaran berterusan dan mengembangkan kebolehan sepanjang hayat seseorang. EdTech, atau teknologi pendidikan, akan mempunyai peranan yang semakin penting dalam menentukan masa depan pendidikan. Malaysia bersedia untuk menggunakan keupayaan revolusioner teknologi untuk menyerlahkan sepenuhnya potensi pelajar dan pendidiknya dengan menerima inovasi, menggalakkan kerjasama dan mengutamakan kepelbagaian. Biarkan fajar baru terbit ~ Reimagine, Revolutionise.

Mengenai Pengarang:

TAN WEI YET (DBA, MIMM)

Pensyarah Kanan, Fakulti Perniagaan, Perakaunan & Undang-undang, Kolej SEGi Kota Damansara

Dr Tan adalah seorang pengamal industri di sebuah syarikat pembuatan multinasional Jepun, dan beliau telah berada dalam industri pendidikan selama lebih sedekad. Sebelum menyertai keluarga SEGi, beliau menerajui fakulti di pelbagai kolej Malaysia. Dr Tan memperkenalkan pedagogi inovatif dan kreatif yang diadun dalam syarahannya, termasuk Permainan Simulasi Perniagaan untuk menjadikan sesi pengajaran dan pembelajaran menarik dan mudah diterapkan dalam minda pelajar. Selain itu, Dr Tan juga terlibat secara aktif dalam program perundingan keusahawanan dan aktiviti keusahawanan digital. Beliau bekerja rapat dengan MNC untuk memupuk dan memupuk bakat muda kerana beliau meminati pengurusan bakat muda. Dr Tan ialah rakan ahli Institut Pemasaran Malaysia, dan minat penyelidikannya merangkumi pelbagai jenis keusahawanan digital dan perhubungan pelanggan.

Sebarkan cinta