Profesor Alex Chong, Pengarah Kursus Pasca Siswazah Diajar di Universiti Nottingham, akan melawat Universiti SEGi di Malaysia pada 22 Mac 2023, untuk perbincangan perkongsian. Universiti SEGi menyediakan pelbagai program sarjana muda dan pascasiswazah.
Semasa lawatan itu, Prof. Chong bertemu dengan Fakulti Kejuruteraan, Perniagaan, dan Dekan IT SEGi, Ir. Prof. Madya Dr. Tan Yong Chai, Ketua Kluster Penyelidikan, Dr. Nurulazlina Ramli, dan Pensyarah Kanan, Chris Chong. Universiti Nottingham berminat untuk meneroka peluang kerjasama yang berpotensi dengan Universiti SEGi dalam penyelidikan, program pertukaran pelajar dan inisiatif akademik bersama.
Dr. Tan Yong Chai dari Universiti SEGi menyatakan keterujaan tentang potensi perkongsian itu, berkata, "Kami sangat teruja untuk mempunyai peluang ini untuk meneroka bidang kerjasama yang berpotensi dengan Universiti Nottingham, yang mempunyai reputasi cemerlang untuk kecemerlangan akademik dan penyelidikan." Perkongsian berpotensi boleh memudahkan pertukaran pengetahuan, kepakaran dan sumber antara kedua-dua institusi, menghasilkan peluang penyelidikan baharu dan pendidikan yang lebih baik.
Menurut Kedudukan Universiti Dunia QS 2022, Nottingham disenaraikan dalam kalangan 100 universiti terbaik di dunia, manakala Universiti SEGi secara konsisten disenaraikan antara universiti swasta terbaik Malaysia. Kerjasama itu boleh memberi manfaat yang besar kepada kedua-dua pihak. Lawatan Prof. Chong adalah sebahagian daripada usaha berterusan Nottingham untuk mengembangkan perkongsian dan kerjasama global.
Potensi kerjasama Universiti Nottingham dan Universiti SEGi ialah contoh terbaik bagaimana kerjasama antarabangsa boleh memberi manfaat kepada kedua-dua institusi dan pelajar mereka. Universiti semakin mencari untuk membentuk pakatan dan bekerjasama dengan institusi di negara lain. Akhir sekali, lawatan Prof. Alex Chong mewakili peluang yang menjanjikan bagi kedua-dua institusi untuk membentuk perkongsian dan bekerjasama dalam bidang seperti penyelidikan dan program pertukaran pelajar, menghasilkan peluang penyelidikan baharu dan hasil pendidikan yang lebih baik untuk pelajar.